Het mooie resultaat van Mirthe!

Woew!😁 Mirthe heeft echt een topresultaat geboekt! Samen met mijn Lekker puh-collega is zij aan de slag gegaan met deze leuke en leerzame methode om weer naar een gezond gewicht te groeien. Heel goed, Mirthe! 😁

Sinds April ben ik lid van deze prachtorganisatie en sta ik klaar voor de kinderen in de regio Maastricht. Voor meer informatie over voeding bij kinderen, klik dan hier

mirthe

In ‘De Limburger’ !!

Oké, dit is leuk 😀
Ben je benieuwd naar mijn visie over gezonde voeding en duurzaamheid? Kijk dan vandaag (10-04-2018) eventjes in dagblad De Limburger en je vindt een artikel hierover in de rubriek ‘Leef’.

delimburgerIk vind het heel belangrijk om samen met mijn cliënten een nieuw voedingspatroon voor ze te ontwikkelen. Een patroon dat bij hun manier van leven en eten past. Wat je vandaag in de Limburger leest, is een voedingspatroon dat bij MIJ past. Hier voel IK me helemaal happy bij 🙂

Een nieuw voedingspatroon of het aanpassen hiervan kan om verschillende redenen zijn. Je wilt gewoon lekkerder in je vel zitten, je fitter voelen of je wilt graag advies over:
*Voeding bij kinderen (Specialisme)
*Sportvoeding
*Voeding bij ondergewicht
*Voeding bij overgewicht
*Voeding bij welvaartsziekten (diabetes mellitus, obesitas, hart- en vaatziekten)
*Voeding bij kanker
*Nierziekten
*Maag-, darm-, leverziekten

Ben jij bereid het beste uit je lijf te halen? Je op je best te voelen? Met een summerbody deze mooie maanden in te gaan?
Op mijn website vind je allerlei leuke receptideeën die je al heel goed op weg kunnen helpen.
Mocht je echt jouw voedingspatroon onder de loep willen nemen en een PERSOONLIJK plan opstellen? Neem dan even contact met me op via de contactpagina op mijn website.
Ik werk zowel in Horst, Noord-Limburg, als in Maastricht, Zuid-Limburg.

Ik ben een eerstelijns diëtiste. Dat wil zeggen dat je niet per sé een verwijsbrief nodig hebt van de dokter om bij mij te komen.
Vanuit de basisverzekering worden er 3 behandeluren vergoed, maar houd er rekening mee dat dit eerst met het eigen risico verrekend wordt

Put it to the test – vleesvervangers 2

Mega enthousiast word ik ervan! Steeds vaker zie en hoor ik dat mensen (vaker) vegetarisch eten. Ik eet inmiddels ruim 5 jaar vegetarisch en heb mijn weg hierin gevonden, maar ik begrijp als geen ander dat het op het begin een beetje overweldigend kan zijn wat betreft het kiezen van een vleesvervanger.. Al helemaal wanneer je een fanatiek sporter bent..
Vaak maken mensen zich zorgen over voldoende eiwitten binnenkrijgen als vegetariër.. Persoonlijk haal ik veel van mijn eiwitten uit bonen, bladgroenten, kikkererwten, noten e.d. maar zo af en toe wil ik voor het gemak nog wel een vega burger nemen. Toen ik overstapte van het eten van vlees naar vega, kwamen deze voor mij als een redder in nood. In deze series ga ik iedere 2 weken 3 ‘vleesvervangers’ voor je testen. Ik zal onder andere letten op textuur, smaak, prijs, voedingswaarden (ja ook eiwitten!) en een algeheel punt. Ik hoop de mensen die interesse hebben in vegetarisch eten te helpen ‘the good from the bad’ te onderscheiden, wat betreft vleesvervangers. Dit is mijn tweede blog over dit onderwerp. Check it out!burgersweek2

 

Put it to the test! – vleesvervangers

Mega enthousiast word ik ervan! Steeds vaker zie en hoor ik dat mensen (vaker) vegetarisch eten. Ik eet inmiddels ruim 5 jaar vegetarisch en heb mijn weg hierin gevonden, maar ik begrijp als geen ander dat het op het begin een beetje overweldigend kan zijn wat betreft het kiezen van een vleesvervanger.. Al helemaal wanneer je een fanatiek sporter bent..

Vaak maken mensen zich zorgen over voldoende eiwitten binnenkrijgen als vegetariër.. Persoonlijk haal ik veel van mijn eiwitten uit bonen, bladgroenten, kikkererwten, noten e.d. maar zo af en toe wil ik voor het gemak nog wel een vega burger nemen. Toen ik overstapte van het eten van  vlees naar vega, kwamen deze voor mij als een redder in nood. In deze series ga ik iedere 2 weken 3 ‘vleesvervangers’  voor je testen. Ik zal onder andere letten op textuur, smaak, prijs, voedingswaarden (ja ook eiwitten!) en een algeheel punt. Ik hoop de mensen die interesse hebben in vegetarisch eten te helpen  ‘the good from the bad’ te onderscheiden, wat betreft vleesvervangers.  Let’s do this!

burgersweek1

Paaseitjes!

Sorry wat? Paaseitjes? Ja paaseitjes!

Ik zat laatst in de trein en bedacht me dat ik eigenlijk helemaal niet meer weet waarom we met Pasen paaseieren eten. Het is me eigenlijk ook niet duidelijk wanneer het paasfeest een vreetfestijn voor papa en mama is geworden.

In mijn jeugd stond Pasen in het teken van het zoeken van eieren in huis of in de achtertuin. Nu zijn er zo’n 20 jaar verstreken (ik word oud) en heb ik het idee dat de geschilderde kippeneieren plaats hebben gemaakt voor chocolade paaseitjes verpakt in een kleurig folietje.  Sinds medio januari liggen ze alweer in de schappen; klaar om de supermarktbezoeker met allerlei verschillende smaken te verleiden.  Pure chocolade, witte chocolade, melkchocolade, praline, luxe vullingen en nog veel meer. Je kunt het zo gek niet verzinnen.

Nu valt me op dat niet alleen het paaseitje is veranderd. De doelgroep van Pasen is ook anders! In plaats van dat kinderen bezig zijn met zich creatief uit te leven op zo’n lekker gekookt eitje, zijn het voornamelijk de ouders die ’s avonds voor de buis chocolade paaseitjes zitten te snoepen. Oké, af en toe mogen de kindertjes zo’n klein heerlijkheidje, ‘maar niet te veel hoor, anders krijg je dadelijk nog een dikke buik.’

Zodra we ze in de vrolijke kleurtjes in de supermarkt zien liggen denken we: ‘Oh leuk, leuk voor de kids!’ Maar come on, uiteindelijk ben je zelf diegene die zich er aan vergrijpt. Om even een reality check te geven over paaseitjes (En laten we eerlijk zijn.. het blijft nooit bij ééntje) :

paaseieren

 

Gekookt paasei : 70 Kcal

Kleine paaseitjes 8 gram/per stuk
Paaseitje witte chocolade: 45 kcal
Paaseitje melk chocolade: 45 kcal
Paaseitje pure chocolade: 41 kcal
Paaseitje gevuld (lichte vulling, likeur): 37 kcal
Paaseitje gevuld (zware vulling, noot/praline): 52 kcal

Grote paaseieren (50 gram/stuk)
Paaseieren witte chocolade – 276 kcal
Paaseieren melkchocolade – 276 kcal
Paaseieren pure chocolade – 272 kcal
Paaseieren gevuld met praline – 222 kcal

Paasfiguren en diverse
Middelgroot figuur melkchocolade (150 gram) – 830 kcal
Groot figuur melkchocolade (200 gram) – 1106 kcal

Al met al denk ik dat we onze kinderen en onze taille er een plezier mee doen terug te gaan naar de creatieve dagen en zelf eitjes te gaan schilderen! Kan je gelijk uitleggen waarom we dit ook alweer doen 😉

 

Starbucks vs McKroket

Oooooeeh! Hier heb ik allang over willen schrijven 😛

Starbucks, een keten die echt zijn intrede in Nederland deed na de hitserie ‘Sex and the city’ uit Amerika. De koffietent is inmiddels niet meer weg te denken uit steden of op treinstations. We lopen weg met de frappucinno’s, Caffe Mocha en Chai Tea.

Nu weten de meeste mensen wel dat al die speciaalkoffies helemaal niet zo caloriearm zijn, maar hoeveel kilocalorietjes zijn ze nu echt?! Ik zette het voor je op een rijtje*:

Caffe Latte 180kcal
Caffe Latte Oatmilk 269kcal
Chai Tea Latte 236kcal
Cappuccino 143kcal
Cappuccino Soy 119kcal
Caramel Macchiato 232kcal
Caffe Mocha 403kcal
White Chocolate Mocha 453kcal
Hot Chocolate 537kcal
Green Tea Latte 236kcal

*Ik heb bij alle producten de voedingswaarden van de maat Grande genomen. Dit wordt aangegeven als de meest bestelde maat.

Er kan dus gesteld worden dat, wat kilocalorieën betreft, je net zo goed een McKroket á 350kcal kunt eten. We kunnen wel concluderen dat wanneer je graag wat in gewicht wilt afvallen dat je deze speciaalkoffies bij de Starbucks beter even kunt laten staan. Betere alternatieven bij de Starbucks zijn:

Espresso, Doppio 11kcal
Espresso Con Panna, Doppio (met slagroom) 80kcal
Caffe Americano 16kcal
Cappuccino, Short, Skimmed Milk 49kcal
Hibiscus Tea 0kcal
Green Tea 0kcal

Oh, ze hebben ook suikervrije siroop. Voor een klein portie siroop met suiker tellen we 20kcal. Voor dezelfde hoeveelheid siroop zonder suiker 1kcal.  De moeite waard dus!