Skip to content
Colour Foods l Voeding zonder regels, vol kleur

Colour Foods l Voeding zonder regels, vol kleur

Rust en balans rondom voeding

  • Home
  • Over mij
  • Zo kan ik je helpen
    • Het Lichter Leven traject
    • 1:1 consult
    • E-book Voeding bij vermoeidheid
    • Tarieven en vergoedingen
  • Ervaringen
  • Sign me up!

cropped-fruit-sinaasappels-markt-1.jpg

Posted by gianphilipsen on 18 november 2020

Bericht navigatie

Previous Post cropped-fruit-sinaasappels-markt-1.jpg

colourfoods.nl

Voed je lijf én je leven

In de praktijk hoor ik het vaak. "Als ik eindelijk In de praktijk hoor ik het vaak.
"Als ik eindelijk dat gewicht heb, dan wordt alles beter. Pas dan ben ik een tevreden mens."

"Eerst dit doorzetten, dan kan ik ontspannen."
Rust als beloning. Iets wat je verdient zodra je hard genoeg gewerkt hebt aan jezelf.
Maar het werkt precies andersom.

Dat betekent niet dat je je fysieke doelen moet loslaten. Het betekent dat je ze op een andere manier bereikt. Niet door eerst maanden ongemak te verdragen tot je het 'mag' loslaten, maar door te luisteren naar wat je lijf echt nodig heeft, terwijl je naar je doel toewerkt.
Rust is niet de beloning aan het einde. Rust is waar het mee begint.

Rust verdien je niet. Rust is waar je vanuit werkt.

Mantra maandag🍀

#hormoonbalans #bewusteten #gezondeleefstijl #zelfzorgvrouwen #balansinetenenleven
Korte broeken dragen is al sinds mijn tienerjaren Korte broeken dragen is al sinds mijn tienerjaren een dingetje voor me.

Ik heb snel blauwe plekken en best goede (stevige?) sportbenen, vind ik dan. Terwijl ik vroeger juist slanke benen mooier vond. 

Op het strand droeg ik altijd een wikkelrokje over mijn bikini. Als ik daarbuiten al eens een rokje droeg, ging het meestal tot net boven de knie. Nooit korter. Ik heb in mijn hoofd jarenlang een beeld gecreëerd dat veel erger is dan de werkelijkheid. Een beeld dat ik zelf in stand hield, doordat ik het bleef herhalen naar mezelf.

Toen ik in wedstrijdvoorbereiding zat voor een bikini fitness wedstrijd, kreeg ik door een hoogstaand jurylid te horen dat mijn benen nooit "droog" zouden worden (lees: een laag vetpercentage). Die woorden zijn blijven plakken. Jarenlang. Als bevestiging van wat ik allang dacht.

Elke dag zitten er mensen tegenover me met hun eigen onzekerheden. En onzekerheden komen bij iedere maat voor! Mensen die zich laten tegenhouden om te doen of aan te trekken wat ze willen, omdat ze vooral denken aan wat anderen ervan zouden vinden.
Van een afstand weet ik allang dat dit bullshit is. En hoe ouder ik word, hoe duidelijker ik dat zie. Inmiddels geloof ik het ook over mijn benen. 

Het is ondertussen ook al jaren geen onderwerp meer voor me. Ik draag gewoon zelden korte broeken. Verder dan dat komen de gedachtes erover ook niet. Maar met dit hete weer, kwam het wel weer boven. Eigenlijk is een lange broek te heet. Maar je draagt geen korte broek. Waarom niet? 
Wat een onzin dat ik die korte broek niet gewoon aantrek. Who cares? Alsof iemand anders zich daar druk om maakt buiten mezelf.
Dus deze week kocht ik een korte sportbroek. Hem dragen is stap twee. 

Dus.. excuse me. Ik ga me mentaal voorbereiden om deze later vandaag te dragen in de gym. 

Wat zou jij aantrekken als je durfde?
Wilskracht speelt een rol.. dat ontken ik niet. Ma Wilskracht speelt een rol.. dat ontken ik niet. Maar het is zelden het hele verhaal.
Wat er in je lijf gebeurt, je hormonen, je stressniveau, je cyclus, heeft veel meer invloed op je keuzes dan we vaak denken. En daar praten we veel te weinig over.
Swipen voor het volledige verhaal. 

#gezondevoeding #cyclus #hormonen #voedjecyclus #dietist
Heyhow, deel 2 van taste testing nieuwe producten Heyhow, deel 2 van taste testing nieuwe producten uit de supermarkt💃🏻😁
Ze zitten tegenover me en vertellen dat ze ontevre Ze zitten tegenover me en vertellen dat ze ontevreden zijn over hoe ze eten. Over hoe ze zich voelen. Over hoe ze eruitzien.
Maar als we wat verder kijken, zien we meer.
Sommige mensen zitten zo in de 'pleasemodus' dat ze alleen eten wat de partner lekker vindt. Ze koken wat de kinderen lusten. Zolang de rest maar tevreden is. Ze passen zich aan, schikken, stemmen af. Elke dag weer.

En ergens onderweg zijn ze zichzelf kwijtgeraakt.
Niet met opzet. Dat is het juist. Het gaat zo geleidelijk dat je het nauwelijks merkt. Tot je op een dag voor de spiegel staat en niet meer weet wat jij eigenlijk wilt.
Wat jij lekker vindt. Wat jouw lijf nodig heeft. Wat goed voelt voor jou.
Rekening houden met elkaar is mooi. Maar jezelf volledig wegcijferen is iets anders.
Jouw bord mag ook van jou zijn..

Mantra maandag🍀

#hormoonbalans #bewusteten #gezondeleefstijl #zelfzorgvrouwen #balansinetenenleven
Mantra Maandag Naar het zwembad gaan. Zorgeloos o Mantra Maandag

Naar het zwembad gaan. Zorgeloos op de foto gaan op vakantie. Gewoon in een jurkje lopen zonder eerst drie keer in de spiegel te kijken.
Kleine dingen. Maar als je ze steeds wilt vermijden, stapelt dat zich op. Op een gegeven moment merk je dat je een beetje aan de zijlijn staat van je eigen leven. Niet omdat je dat wilt, maar omdat je lijf/figuur voelt als iets waar je eerst klaar mee moet zijn voordat je echt kunt beginnen. Voordat van die 'kleine' dingen kunt genieten.
Herkenbaar?
Dan wil ik je even zeggen: er is geen eindstreep die je moet halen om mee te mogen doen. Niet aan het zwembad, niet aan de foto, niet aan welk moment dan ook. You do you, honey❤️
Mei, blij ei🫶 1. Ramen = ❤️ 2. Spelen in d Mei, blij ei🫶

1. Ramen = ❤️
2. Spelen in de tuin🌺🪻
3. @nyn_plu maakte een toetje met vers gekaramaliseerde noten🤤
4. 100jaar brandweer Sevenum met de meid. 
5. Support bij @rundjeumuthundje 
6. Op de 🚲 naar een lunchplekje in Steyl
7. Preisuupke
8. Ready set LF kustroute🚲
9. 🌬
10. Thais❤️❤️
11. 🙏🚲😌
12. Tijdens fietstochten kom ik voor mijn gevoel ALTIJD wel een keer een zwaan tegen. Zwanen staan voor transformatie, zelfontplooing en elegantie. Love it!
13. 🌊
14. Mooie friesland!
15. Mega cutie @wec.waddenzee 🦭
16. @luna_de_wit in the house voor een taste test video. 
17. Aperolkes met @nyn_plu 
18. Workshop voedingsbehoefte berekenen @club.zaerum 🫶
Mantra Maandag Afgelopen week sloten een cliënt Mantra Maandag 

Afgelopen week sloten een cliënt en ik haar traject af. Altijd een bijzonder moment🫶 Ik ga dan even terug naar de intake, naar waar het begon.
Haar gedachte over haar figuur, opgeschreven in haar eigen woorden: "wat een verlept moederlijf."
Ik bleef er even bij stilstaan.
Want dat is niet zomaar een gedachte over je eigen lichaam. Dat is (jaren) naar jezelf kijken door een hele strenge lens. Een lijf dat functioneert, er voor je was, en in deze bovendien kinderen heeft gedragen. En de conclusie die overblijft is: verlept.
Na het traject vroeg ik haar hoe ze nu naar zichzelf keek.
Ze moest lachen. Ze zei iets in de trant van: nou echt stukken positiever! Ik heb ook weer vertrouwen in mijn lijf en dat mijn eetpatroon werkt voor mij. 
En dat is het. Dát is de verschuiving die ik nastreef voor mijn cliënten. Van een mentaal en fysiek gevecht naar rust. Van constant commentaar naar stilte.

Je lijf luistert altijd mee!! Ook naar hoe je erover praat.
In Lichter Leven werken we aan precies dat. Niet alleen aan wat je eet, maar o.a. ook naar hoe je naar jezelf kijkt terwijl je het doet. Direct na de zomer, in september, start er weer een ronde van het Lichter Leven traject. Aanmeldingen gaan open in juli :) 
Wil je er vast wat over lezen, dan staat er een linkje in mijn bio.

Je lijf onthoudt alles.
Hoe je erover praat ook.
Yes! Daar is ze😁 Luna, mijn oud-stagiaire kwam Yes! Daar is ze😁
Luna, mijn oud-stagiaire kwam langs om weer samen met mij nieuwe producten uit de supermarkt te testen🙏🥳
Misschien goed om even te vertellen: we beoordelen de producten op smaak! Niet op voedingswaarden🙂

Welk nieuwe product mogen we de volgende keer nu echt niet overslaan?
Woeeeh! PCOS heeft een nieuwe naam gekregen. PMOS. Woeeeh! PCOS heeft een nieuwe naam gekregen. PMOS. En dat klinkt misschien klein, maar het is een grote stap in erkenning voor iedereen die deze diagnose kent :) 
Zelf kreeg ik zo'n tien jaar geleden de diagnose. Bij een gynaecoloog. Zonder uitleg. Hup, naar de huisarts. Die moest het googlen. Dat was het.

In de nieuwsbrief van vanavond vertel ik waarom deze naamsverandering er écht toe doet, wat er verandert, en wat er eindelijk gezien en erkent wordt.

Link in bio :)
Mantra maandag "Wat doe je jezelf toch aan, meisj Mantra maandag

"Wat doe je jezelf toch aan, meisje? Je kunt ook gewoon naar huis komen."

Dat appte mijn moeder me een paar dagen geleden.
Ik fietste de LF kustroute. Dag vier. Regen die niet ophield, wind recht op mijn gezicht. Het soort weer waarbij je jezelf afvraagt waarom je dit eigenlijk doet.
Tuurlijk had ze gelijk. Ik kon naar huis.

Lekker een warm bad en droge kleren. 
Maar ik wist ook wat er dan zou gebeuren. Ik zou de rest van de week rondlopen met een chagrijnig gevoel. Ik had besloten om iets te gaan doen en kwam mijn eigen afspraak niet na. Nope! 
Dus ik trapte door.
Niet omdat ik iemand iets wil bewijzen, maar omdat ik weet hoe het voelt als je aan de andere kant van iets moeilijks staat. Dat moment waarop je denkt: fuck, dit was zwaar en ik heb t gewoon geflikt. 
Dat gevoel is fijn verslavend🙂

En ik denk dat dit voor veel meer dingen geldt dan fietsen. Het gesprek dat je uitstelt. De keuze die eng voelt. De stap die je al weken in je hoofd hebt maar nog niet hebt gezet.

Naar 'huis gaan' is altijd een optie.
Maar niet altijd degene die het meest voldoening geeft. 

Mantra:
Kies eens vaker voor het moeilijke pad. T voelt goed!💪
April '26

1. La belle vie en France🥖🥐
2. 🔥
3. Benen uitdagen in Frankrijk, oui!
4. Koningsdag🥳
5. Echt echt Vietnamees eten❤️
6. Verjaardagsdate @nyn_plu 😘
7. De live dag van het Lichter Leven traject🍀
8. Dit moet natuurlijk minstens eens per maand terugkomen🤤
9. Ein-de-lijk nieuw gras coming up! 
10. Lachen bij Merijn Scholten met @praktijk_vidaflow en de mannen.
Live dag, Lichter Leven traject 2026, Vanmorgen Live dag, Lichter Leven traject 2026, 

Vanmorgen reed ik richting @sarana.nu , met zo’n gevoel dat ik niet helemaal kon plaatsen. Alsof ik wist dat het fijn ging worden, maar nog niet hoe. Spanning, maar niet negatief.

We begonnen de dag samen, in stilte.
Liset van @praktijk_vidaflow begeleidde een meditatie en langzaam zakte we een laagje dieper. Je zag het gebeuren. Sommige schouders die ontspanden. Sommige bikken die zachter werden.

Daarna thee.
Warme glaasjes in je handen.
En een lekker gevulde dadel 🙂

Gesprekken die vanzelf ontstonden. Niet geforceerd, niet bedacht. Er hing een fijne, ontspannen sfeer.

Toen begeleide Liset een stiltewandeling.
Een klein stukje lopen en toen begonnen we te verzamelen in ons meegegeven tasje.
Een takje hier. Een bloemetje daar.
Een blad dat net de juiste kleur had.

Terug op de locatie ging iedereen aan de slag.
Op de grond, aan tafels, in het gras.

We deelden canvassen uit om aan de slag te gaan met een natuurschilderij. De ene wist precies wat ze ging maken, de andere wist het gaandeweg.

En toen de lunch.
Kon natuurlijk niet ontbreken🙂🥗
Vers, kleurrijk, precies zoals het hoort.

En wat ik super fijn vond…
je kon gewoon zijn waar je wilde.

In de moestuin, tussen het groen.
Bij de vuurplaats.
Of onder de overkapping, luisterend naar muziek. Iedereen zocht haar plekje en was in het moment.

Er is gelachen, gepraat en gehuild. 
Het was niet deftig groot.
Het was niet ingewikkeld.

Lichter leven zit niet in méér en beter doen.
Lichter Leven zit voor mij in meegaan met de flow. Minder druk ervaren en juist terugkomen bij jezelf. Kijken hoe je gezonde keuzes kunt maken die specifiek passen bij jou en en je ondersteunen in het moment.
Maart '26🌷 1. De donutknot en de muziekkeuze v Maart '26🌷

1. De donutknot en de muziekkeuze voor deze post🧡 ik zit in mn 00's era. Fuck it, ik zeg t gewoon: muziek was toen beter. Punt. 
2. Wok wok wok wok
3. Fresh cookies🍪
4. Kijk mevrouwtje ff zitten💅
5. Perfect!
6. 🙋‍♀️
7. Leuke ideeën en samenwerking voeding en mentale gezondheid. Vertel er snel meer over.
8. Picknickdate met Jasmijn en @chantalnomden
9. 🪻🐞
10. Tea time @nyn_plu
11. Gekke bekken sushi🍣
12. Liz moest een paar dagen in het ziekenhuis blijven. Mijn vader had gelukkig trucjes om dr op te vrolijken ;)
13. Maart is voor de eerste langere fietsritjes!🌞
14. Deze meid🤣🤣
15. Ginger ginger fire shots🔥
Feb '26💅 1. @club.zaerum 2. Leuke spot in Pan Feb '26💅

1. @club.zaerum 
2. Leuke spot in Panningen @restaurantspruit 
3. @luna_de_wit en ik namen een taste test van nieuwe producten op, waaronder deze hot dog chips. Check mijn laatste reels 🙂
4. Girl dinner! 
5. Cupping got me like..
6. Shakshuka @maes.21 🤤
7. Kleurdate met de leukste👱‍♀️🐒
8. Date night met een 'C'. Cabaret it is🙂 @gasthoeshorst 
9. "Film kieke' met de meid
10. @nyn_plu met dr getrainde 💪
Mantra Maandag✨️ Astu🙂 Eentje die mij er o Mantra Maandag✨️

Astu🙂 Eentje die mij er ook aan blijft herinneren dat het belangrijk is om mijn eigen woorden serieus te nemen.

Omdat wat je jezelf vertelt,  bepaalt hoeveel ruimte je inneemt.

Liefs
Deze trend opnemen was zo leuk! Ik kon het vreugd Deze trend opnemen was zo leuk! 
Ik kon het vreugdesprongetje op het laatst niet weglaten🤣❤️

#insta #instatrending🔥 #reels #daddyshome
Mantra maandag☀️ Soms valt me op hoe snel we Mantra maandag☀️ 

Soms valt me op hoe snel we iemand in een hokje stoppen.
Arrogant. Niet zo aardig. Beetje afstandelijk.

Laatst sprak ik een vrouw die zo wordt gezien. En het bijzondere is: wie haar leert kennen, weet dat ze juist open is, zacht, geïnteresseerd. Iemand die luistert. En iemand met wie je geweldig kunt sparren over creatitieve ideeën. 
Wat mensen vaak verwarren met arrogantie, is eigenlijk iets anders.
Zelfstandigheid. Rust. Niet continu willen pleasen. Misschien ook wel een stukje zelfbescherming vanuit het verleden. 
En misschien dat dat voor sommigen een beetje intimiderend voelt.

Het kromme is dit: diezelfde mensen zouden haar waarschijnlijk óók niet benaderen als ze zich had aangepast. Als ze gebogen was gaan lopen. Zachter praten. Zich had gevormd naar het gepest van vroeger.
Dan was ze “te onzeker of schuw” geweest. Of “niet luid genoeg”.
Het is nooit goed voor iedereen.
En misschien hoeft dat ook helemaal niet.
Want wie je bent, wordt altijd gefilterd door de ogen van een ander. Door hun ervaringen, hun eigen onzekerheden, hun verleden. Dat zegt vaak meer over hen dan over jou.

Dus doe je ding.
Wie jou echt wil zien, ziet je wel🍀❤️
Januari '26 1. Girl dinner🤤 2. ⛄️ @fara.st Januari '26

1. Girl dinner🤤
2. ⛄️ @fara.stal 
3. 🙂
4. Dit is toch super cozy👐
5. Het drukwerk voor het Lichter Leven traject zat erop @luna_de_wit 
6. 🥂 @chantalnomden 
7. Heerlijk gefietst door Italië😉 @club.zaerum 
8. Good food = good mood
9. Bezorgronde werkboeken Lichter Leven 
10. Baolder☀️
Mantra Maandag✨️ Ik sprak laatst iemand die e Mantra Maandag✨️

Ik sprak laatst iemand die een sportles wilde gaan geven.
Eentje die ze zelf(s) nog nooit had gevolgd.
Ze haalde haar schouders op.
Geen twijfel. Geen angst.
'Ik heb het nog nooit gedaan.
Maar dat lukt wel'. 

Ze liet zich niet tegenhouden
door kleinhoudende gedachten.
Niet door het idee dat je eerst alles zou moeten weten voor je mag beginnen.
En dat vond ik zo cool🙂👐

Misschien geldt dit niet alleen voor haar.
Maar ook voor alles wat jij en ik nog niet hebben gedaan.
Niet omdat je het niet kunt.
Maar omdat een kleinhoudende gedachte nog even voorop stond.
Wat zou er gebeuren als je die vandaag niet laat beslissen?🍀😏
Volg op Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • Dribbble
Proudly powered by WordPress | Theme: Dyad 2 by WordPress.com.